«Ytringsfrihet bør finne
sted»
Denne
formuleringa er henta frå 1814-grunnlova. Det betyr visstnok at det skal vera ytringsfridom
i landet.
Torsdag
5. mars var Huset på Feda fylt til siste plass for å høyra Henrik Syse greia ut
om ytringsfridom og ytringsansvar.
I
etterkant av Syse har eg tenkt på om vi ikkje også har noko som vi kan kalla ytringsplikt? Kanskje ytringsansvar og ytringsplikt nesten er det
same? - Ikkje heilt det same. Slik eg ser det, blir ytringsansvar ofte
feiltolka og resulterer i negativ sjølvsensur. Ein tenkjer gjerne at når han
eller ho, som er høgare oppe på samfunnet sin rangstige, og har høgare sosial
status enn det eg har, ikkje seier noko, så kan eg også teia stille. Men den situasjonen
er farleg! Før ein veit ordet av det, er ein fanga i konsensusnettet, i
fleirtallsnettet. (Den som tier, samtykker.) Det er ofte denne situasjonen som
gjer mobbing mogelig i skule og arbeidsliv.
I
1930-åra såg Arnulf Øverland at det politiske klimaet og den sosiale utviklinga
i Tyskland ville føra landet, Europa og verda ut i eit globalt inferno. Han såg
sitt ytringsansvar, og i 1935 kom diktet «Du må ikke sove!». Han såg det slik
at han hadde ansvar - plikt - til å seia i frå. For dette hausta han vondord:
Hitler var ingen fare! Ja, han vart endåtil skulda for å vera krigshissar. «Verg deg, mens du har frie hender! Frels dine
barn! Europa brenner!»
I Bibelen finn vi
fleire døme på
ytringsfrihet/ytringsansvar: Ein gong sat to blinde menner ved
vegkanten. Då dei fekk høyra at Jesus frå Nasaret gjekk framom, tok dei ansvar. No var anledninga, den gylne augneblinken, komen. Dei påkalla merksemda til
Jesus med høgmælte tilrop: «Jesus, du Davids son. Miskunna deg over oss!»
Folkemengda bad dei dempa seg og oppføra seg som folk. Men dei gav seg ikkje og
ropa berre endå høgare. Dei tok personleg ansvar i situasjonen! Jesus stansa og
spurde kva dei ynskte. Og dei var konkrete: «Lat augo våre bli opna, Herre!» svara
dei. Jesus fekk inderleg medkjensle med dei og rørte ved augo deira.
Straks kunne dei sjå, og dei følgde han».
Nokre kapittel lenger ute i evangeliet etter Matteus (Kp.
25) høyrer vi om den store og endelege dommen:
«For eg var svolten, og de gav meg mat; eg var tørst,
og de gav meg drikke; eg eg var i fengsel, og de vitja meg. Då skal dei
rettferdige svara: Herre, når såg vi deg svolten og gav deg mat, eller tørst og
gav deg drikke? Når såg vi deg framand og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Og når såg vi deg
sjuk eller i fengsel og vitja deg? Men kongen skal svara dei: Sanneleg, eg seier
dykk: Alt de gjorde mot ein av desse minste syskena mine, det gjorde de mot
meg.»
I dag kjempar Israel som nasjon og jødane som folk
ein fortvila kamp. Meir enn 20 nabostatar har svore på at Israel skal slettast
frå jordas overflate. (På karta deira er Israel ikkje teikna inn!) Og
situasjonen er at nasjonane i verda mest samstemte går mot Israel. Noko som fortonar
seg mest som avskrift av profetiane i Bibelen. Og Norge har eit bispekollegium,
eit kyrkjemøte og eit kyrkjeråd som er negative både til landlovnadane i Bibelen
og til Israel. Dei er samde med Israel sine fiendar i deira tolking av Bibelen:
«Jødane har ingen spesifikk rett til landet. Landløfta i Bibelen gjeld ikkje i
dag for jødane. Jesus var palestinar.» «Eigedomsretten til landløfta tilhøyrer
no kyrkja».
Vi kan også la tanken dvela ved den etiske
situasjonen i vårt land. Svært mange av dei sosiale og kulturelle leiarane våre
finn det vanskelig å skulla forhalda seg til føresegner (dei 10 boda) som er fleire
tusen år gamle. Men boda er gjevne oss av Gud. Han som er frå æve til æve.
På den
siste store dagen, når vi skal stå til rekneskap for gjerningane våre, spørst
det om det er godt nok å seia at eg viste god folkeskikk og følgde fleirtalet:
«Israel ligg i den senga dei sjølve har reidd opp! Dei kjempar som for livet og
forstår visst ikkje at motparten er godviljens menn!» Og dersom det vert snakk
om svolt, fengsel og lite klede, er eg då på trygg grunn om eg forsvarar meg
med at vi i Norge hadde ei av verdas beste sosiale-lovgivningar? Difor var det
ikkje så aktuelt med personleg innsats frå mi side.
I to
tusen år har kristendommen som religion vorte definert som trua på Jesus som
Kristus (Messias) og at ein følgde den moralen som ein finn beskriven i Bibelen
(dei 10 boda). Slik er det ikkje lenger. No har bispekollegiet, dei teologiske
lærestadane og mange prestar tilteke seg sjølv makt og myndighet til å omskriva
religionen slik at han blir politisk korrekt og i samsvar med mote-tankar i
tida. Sterke krefter arbeidar f.eks. for at likekjønna par skal kunna vigslast
i kyrkjene. Det Bibelen kallar synd, vert erklært for å vera rett kristen tru
og moral.
Dei
prestane og biskopane som hevdar at eit læresyn er rett fordi det har
kyrkjelege fleirtalstilslutningar på si side, må sjølvsagt få lov til å halda
på si overtyding, men vanleg folkeskikk tilseier at dei dannar sitt eige
trussamfunn og ikkje øydelegg Den norske folkekyrkja.
Kvinesdal
16.04.2015
Kjell M.
Sinnes
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar